Bovenzijde kop
Conflictbemiddeling
U bent hier
Iedereen leeft, ook al is zijn omgeving dezelfde, toch in een andere wereld.
- A. Schopenhauer-
Ik heb op jouw stoel gezeten...
Tijdens mijn loopbaan heb ik, als medewerker en als leidinggevende, tal van moeilijke situaties meegemaakt die niet zomaar in één, twee, drie op te lossen waren. Wanneer klanten mij vertellen over de conflicten in hun organisatie kan ik mij dan ook perfect inleven.
Neem nu deze voorbeelden:
♦ Een manager en een stafmedewerker staan op voet van oorlog. De manager heeft het gevoel dat de stafmedewerker haar gezag niet erkent en haar voortdurend onderuithaalt. De stafmedewerker is ervan overtuigd dat de manager zijn deskundigheid niet erkent en al zijn suggesties negeert.
♦ Eén van twee ogenschijnlijk goede collega's meldt zich ziek omdat er een conflict is tussen hen. Wanneer het nieuws de leidinggevende bereikt, is deze totaal verrast.
♦ Twee managers kunnen elkaars bloed drinken. Ze laten geen mogelijkheid onbenut om denigrerende opmerkingen over elkaar te maken. Langzamerhand raakt de sfeer in beide teams verziekt.
Herkenbaar? Niet makkelijk om hier als collega, leidinggevende of HR verantwoordelijke in tussen te komen, niet? Om te bepalen wat de juiste interventie op het juiste moment is, kan een blik van buitenaf een grote hulp zijn.
Dit is wat ik voor je kan betekenen
Ik zet mijn expertise als bemiddelaar en mijn vele jaren van ervaring op tal van posities graag in om de betrokken partijen te ondersteunen in het vinden van een gezamelijk gedragen besluit of oplossing.
♦ Vooraf: samen het terrein verkennen en de juiste interventie bepalen.
We bespreken samen de concrete situatie, de inhoud en het verloop van de interventie en maken praktische afspraken.
♦ Fase 1: individuele gesprekken
Afhankelijk van het conflict en de complexiteit van de situatie gebeuren op voorhand individuele gesprekken met betrokken partijen.
♦ Fase 2: bemiddelingsgesprekken
Tijdens de gesprekken ondersteun ik de partijen om het geschilpunt helder te krijgen, de belangen te expliciteren en de gekozen oplossing te concretiseren.
♦ Fase 3: afronding
Het traject wordt formeel afgerond.